Wedstrijden

Grou wint Lemster zandloper

 

 

 

Felle strijd, maar geen verandering

Het nadeel van de zandloper is de voorspelbaarheid. Bij Lemmer was woensdag 7 augustus de volgorde bij de eerste bovenboei bijna gelijk aan die bij de finish. Grou 1, Earnewâld 2, Lemmer 3. Alleen won Heerenveen een plekje ten koste van Leeuwarden.

 

 

 

Saai. Dat zou je zeggen bij het vergelijken van de passage bij de eerste bovenboei met die bij de laatste benedenboei. Maar wie de volgordes niet bijhield en onbevangen naar de wedstrijd keek, zag prachtige beelden. Earnewâld lag in de voorlaatste route vlak naast Grou, Heerenveen was Lemmer een paar keer bijna voorbij. Maar steeds bleek de verdedigende partij in het voordeel ten koste van de aanvaller.

 

            Dat lag ook aan de redelijk stabiele wind, die het grootste deel van de middag uit het westzuidwesten kwam en licht naar het noorden draaide. Maar het stabiele beeld was vooral toe te schrijven aan de zeilvaardigheid van de vier beste deelnemers. Het is zeker niet toevallig dat ze al jarenlang tot de smaakmakers van de skûtsjesilerij bij de SKS behoren. Grou, Heerenveen, Lemmer en Earnewâld verdelen al een paar jaar de hoogste podiumplaatsen. Daar komt geen Meeter van Akkrum tussen, en zelfs nog geen Westerdijk, hoe knap die soms ook presteert.

 

 

 

Groene vlag

 

De mindere goden konden wat dat betreft nog wel wat leren van de toppers. Jappie Visser van de Sneker Pan zal dat meteen beamen. Hij voer bij de start op het helmhout van het Huizumer skûtsje, dat daardoor de wedstrijd al meteen moest verlaten. Sneek zou daardoor door een toegewezen protest een 14-puntenstraf krijgen. Johannes Meeter mag voor de Lemster wedstrijd het gemiddelde over de hele competitie rekenen.

 

 Woudsend ging in het begin ook even in de fout, maar dat werd niet afgestraft omdat Teake Klaas van der Meulen de groene vlag opzocht. Hij gaf daarmee zijn fout jegens dorpsgenoot Klaas Westerdijk van d’Halve Maen toe en accepteerde een straf van 3 punten. Jammer was wel dat door de hinderlijke vaarwijze van de Woudsender schipper bij de eerste bovenboei het Philipsskûtsje uit de kopgroep viel. Anders had hij nog mooi even kunnen duelleren met Lemmer en Heerenveen, misschien zelfs nog wel met Earnewâld.

Later zou Pieter Meeter van Akkrum de grens van de regels opzoeken en daardoor Westerdijk verslaan. Ook dat was jammer voor de Philipsschipper, want hij lag in het begin prachtig op koers, vlak achter een Woudsender skûtsje, dat weer razendsnel was gestart.

 

 Protesten van Earnewâld, Drachten en Langweer werden na afloop door de jury niet ontvankelijk verklaard. Vooral de rode vlag bij Earnewâld hield de gemoederen tot de protestbehandeling nogal bezig, want op wie richtte zich de boosheid van Gerhard Pietersma? Het moest welhaast een topper zijn omdat Earnewâld de hele wedstrijd tussen Grou en Lemmer zeilde. Uiteindelijk vloeide er dus geen bloed uit en bleef het bij een loos gebaar.

 

 

 

Veel leren

 

Nieuwe schippers kunnen bij het skûtsjesilen nog veel leren, blijkt elke wedstrijd. Dat is ook het adagium van voormalig kampioensschipper Douwe Jzn. Visser, tegenwoordig SKS-bestuurslid. Hij vindt dat aankomend schipperstalent de kans en de tijd moet krijgen om te rijpen. Hij had dat zelf ook nodig. Alles telt immers mee, van de eigen trim tot kennis van het onderwaterlandschap, van gevoel voor de grillen van de wind tot oog voor de maneouvres van tegenstanders. Kampioen ben je niet zomaar bij de SKS, daar gaat heel veel geduld en oefening aan vooraf. Dat geldt ook voor de jonge bazen op Heerenveen. Want vooral Sytze en Harmen Brouwer lopen al een half mensenleven mee in de hoogste regionen van de skûtsjesilerij en hun bemanningsleden zijn ambitieus en leergierig.

 

Zit  daar de zwakke plek bij Rinus de Jong, de vorig jaar aangetreden schipper op Joure? Hij heeft in Arend Wisse de Boer een uitstekende adviseur, maar tot nog toe wil het met de start niet goed lukken. Woensdag bij Lemmer ging het ook later in de wedstrijd niet goed. De Jousters lagen zelfs een poosje laatste, nog achter Langweer. Dat was direct te wijten aan een ongelukkige slag over de Lemster baai, waar de meeste wind bij de wal lag en niet midden op zee.

 

 Door al deze factoren, en vooral doordat de route weer prachtig was uitgezet met een zeer geniepige bovenboei – waar veel over stuurboord liggende schepen in de problemen kwamen – was het een mooie, spannende strijd. De omstandigheden waren, nadat ’s ochtends de lucht was leeggeregend, bijna ideaal voor een mooie zeilpartij. En dat werd het ook. Al was de uitslag zo gelijk aan de beginfase, dat men hem achteraf gezien gemakkelijk had kunnen voorspellen. 1. Grou; 2. Earnewâld; 3. Lemmer; 4. Heerenveen; 5. Akkrum; 6. D’Halve Maen; 7. Leeuwarden; 8. Woudsend; 9. Drachten; 10. SWH; 11. Joure; 12. Langweer. Huizum mag voor deze wedstrijd wegens averij door schuld van een ander het gemiddelde over de andere wedstrijden rekenen. Sneek verloor het protest van Huizum en kreeg daardoor 14 punten.      

 

 

 

Heerenveen dreunt door

 

 

 

Woudsend en Langweer blijven achter

Soms zit geluk in een heel klein hoekje. Bij de eerste start op maandag 6 augustus 2019 lag Heerenveen waardeloos midden in het veld. Maar omdat Earnewâld, Drachten en Leeuwarden te haastig waren, werd het een valse start. Bij de herkansing lag Sytze Brouwer perfect in positie.

Toch weer Lemmer één

De start was voor Teake Klaas van der Meulen. Maar het skûtsje van Woudsend zeilt minder snel dan de Gerben van Manen van Heerenveen, zodat Sytze Brouwer binnen drie slagen de kop greep. Dat duurde tot de derde boei. Toen was Albert Visser met Lemmer koploper. 

Veel wisselingen in Staverse gate

Heerenveen wint in jurykamer

Niet één, maar twee protesten diende Sytze Brouwer zaterdag na de enerverende skûtsjesilerij bij Stavoren bij de jury in. Zijn twee grootste concurrenten in het klassement, Douwe ‘Grou’ en Albert ‘Lemmer’ Visser, werden het slachtoffer. Beiden hielden er veertien punten aan over.

 

Lemmer begon de wedstrijd goed met kort na de start een derde plaats achter d’Halve Maen en Akkrum. Grou moest verder weg komen. Douwe Visser lag na het eerste kruisrak op de zesde plaats. Pieter Meeter van Akkrum had toen de koppositie al overgenomen van Klaas Westerdijk van d’Halve Maen. Westerdijk kwam nog één keer terug aan de kop, maar moest toen accepteren dat Pieter Meeter sneller en uiteindelijk niet meer te achterhalen was. Nog knap trouwens dat hij zijn hoofd niet boog voor de Grousters, noch voor de strijders van Lemmer.

            De schipper van het Grouster skûtsje had toen al zijn fout erkend na een akkefietje met Brouwer. Met een groene vlag en drie strafpunten en het nederig betuigen van eigen falen dacht hij de dans te ontspringen. Niet dus, want er volgde daarna nog een zeer gewaagde passage over stuurboord. Wel klom de regerend kampioen elke route een plekje, totdat hij als derde de hopeloze strijd aanging met Akkrum en d’Halve Maen.

            Hetzelfde lot overkwam Albert Visser, die in het zeilen veel minder fortuinlijk was. Hij begon zoals gemeld als derde en eindigde als vijfde, nadat hij nog even zesde achter Leeuwarden had gelegen.

Maar die prestaties deden er bij de jury niet meer toe. Zij wezen de protesten van Sytze Brouwer toe, ook al had ook Albert Visser de groene vlag opgezocht nadat hij zich over stuurboord tussen Joure en Leeuwarden had gewrongen. Ook hij dacht dit met een straf van drie extra punten af te kunnen kopen, maar had buiten de Heerenveenster waard gerekend, die op deze Staverse dag ongebruikelijk strijdlustig was.

Gouden dag voor Grou

Weer eenzijdige strijd op Wielen

Twee slagen op de Langwarder Wielen had Douwe Azn. Visser van Grou nodig om bij de skûtsjesilerij van donderdag de kop te pakken. Hij lag toen voor op Pieter Meeter van Akkrum, die werd aangevallen door Albert Jzn.Visser van Lemmer, de nummer twee in het klassement. De volgende route lag Albert Visser op de tweede plek en Akkrum drie – en zo zou het blijven.